تجارت ایران

تبادل نظر تجاری ، اقتصادی و معرفی شرکت های برتر و نرخ ارز

نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢٢

بنا به دلایل مختلف از جمله سوابق تاریخی، زبانی و فرهنگی روابط با جمهوری تاجیکستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و تلاش های فراوانی برای ایجاد صلح و ثبات در تاجیکستان نموده و فعالانه در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این کشور شرکت داشته و از کانون های مساعد در سطح بین المللی از لحاظ جذب توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف اقتصادی تلقی می گردد

حتما ادامه مطلب رو بخونید.......


از سوی دیگر این موضوع را نباید از نظر دور داشت که محصولات صنعتی، فناوری و خدمات مهندسی و زیربنایی ایران قابل ارائه در کشورهای در ممالک پیشرفته مانند اروپا وآمریکا نیست ولی درکشورهایی مانند تاجیکستان، در ارائه محصولات و خدمات خود از مزیت نسبتا خوبی برخوردار می باشد. با عنایت به مطالب طرح شده در این مجموعه، حضور جمهوری اسلامی ایران در صحنه های مختلف اقتصادی تاجیکستان مثبت ارزیابی می شود و همچنین همکاری با تاجیکستان با توجه به فرهنگ، زبان، تاریخ و مواضع سیاسی مشترک دو کشور در قبال رخدادهای منطقه ای و بین المللی می تواند نقش عمده ای در تامین منافع اقتصادی کشورمان دراین کشور و همچنین منطقه داشته باشد. لذا سعی شده است در تنظیم روابط با این کشور به موضوع فوق توجه شود.

با این وجود عدم شناخت صحیح نیازهای واقعی این کشور، از موانع اساسی رشد و توسعه روابط اقتصادی تلقی می گردد. بنابراین لازم است تا موانع و مشکلات موجود در راه گسترش روابط دو کشور به طور دقیق مورد بررسی وشناسایی قرار گرفته و راهکارهایی برای رفع این مشکلات اندیشیده شود تا زمینه حضور دراز مدت ، موثر و فعال ایران در عرصه اقتصاد تاجیکستان تثبیت و تقویت گردد. در همین راستا توجه به نکات ذیل که فهرست وار آمده است، اهمیت خواهد داشت.

زمانی حضور در صحنه اقتصادی تاجیکستان یک اقدام بلامنازع و بدون رقیب بود ولی در حال حاضر این حوزه کاملا رقابتی شده است. حضور فعال نمایندگان شرکتها و اتباع کشورهای چین، ترکیه، هند، پاکستان، امریکایی، اروپایی و .... که برای بازاریابی تلاش میکنند، آشکار میباشد.

الف: امکانات و زمینه ها:

· فرهنگ، زبان و دین مشترک

· رویکرد مثبت مقامات دو کشور جهت توسعه روابط و همکاریها

· آگاهی و باور مقامات تاجیک نسبت به توانمندی ایرانیان به علت سفرهای مکرر به کشورمان و بازدید از مراکز و کارخانجات و تجربه موفق شرکت های ایرانی در تاجیکستان مانند شرکت سابیر، روغن تاجیک، بازسازی هتل دوشنبه، و....

· حمایت و استقبال مردم تاجیکستان از کالاها، تجار و شرکتهای ایرانی

· نیاز تاجیکستان به توانمندیهای ایران و ایرانی در بسیاری زمینه ها

· نزدیکی نسبی دو کشور

· ارتباط زمینی، ریلی و هوایی بین دو کشور

· آب و هوا و طبیعت مناسب تاجیکستان

· روند روبه رشد و جهش رو به جلو جهت بهره گیری از وسائل مدرن و تجهیزات جدید و رویکرد مردم به شهر نشینی.

· نوگرایی نسل جدید و فرهیختگان قدیمی که تمایل به تحول و اصلاح اعتقاد دارند.

صدور محصولات خودرو به تاجیکستان:

بازار خودرو ( اعم از کامیون و سواری) در میان بازارهای دیگر برای خودروسازان ایرانی مشروط بر اینکه با خدمات پس از فروش و با برنامه ریزی دراز مدت و آینده نگری همراه باشد، به علل ذیل جایگاه خوبی برای عرضه محصولات آنان به حساب می آید:

ورود به بازار خودرو مانند بسیاری از موارد دیگر بکر، جذاب و برای مشتاقان مثبت تلقی می گردد.

با عنایت به اشباع بازار دست اندر کاران تولید این محصول باید راههای مناسب صادرات آن را به دیگر کشورها فراهم سازند.

گرایش مردم به استفاده از خودروهای مدرن فراوان شده است.

ویژگیهای خودرو های ایرانی به لحاظ ظاهری، کیفیت، نرخ و دوگانه سوز بودن آنها طرفداران فراوانی خواهد داشت.

نرخ صادراتی خودروهای ایرانی با توجه به نرخ عوارض گمرکی قابل رقابت می باشد و حتی مقرون به صرفه است.

خدمات پس از فروش با عنایت به عدم وجود تعمیرگاه و خدمات اتومبیلی استاندارد نقش مؤثر دارد.

جدیت در رفتار و عمل به تعهدات از جمله عوامل مهم در موفقیت شرکتهای ایرانی در کلیه زمینه ها از جمله خوروسازان در این کشور تلقی می شود زیرا تا کنون موارد زیادی مشاهده شده است که آمده و با طرفهای تاجیکی گفتگوهایی انجام داده ولی در عمل و به علت قصور یکی طرفین ایرانی و یا تاجیکی نتیجه بخش نبوده است.

استفاده از شریک مناسب که در امور اداری نفوذ و تجربه لازم را دارا باشد، از ابزار مؤثر در این خصوص و کلیه زمینه ها می باشد.

ب: مشکلات موجود در تاجیکستان برای گسترش روابط

· عدم ارائه وثیقه معتبر از سوی مقامات تاجیک برای تضمین سرمایه گذاری که در حال حاضر یکی از موانع اساسی سرمایه گذاری در تاجیکستان محسوب می شود و این موضوع ریسک سرمایه گذاری را بسیار بالا برده و همواره یکی از نگرانی های عمده سرمایه گذاران ایرانی برای حضور درصحنه اقتصادی تاجیکستان می باشد.

· مشکلات بوحود آمده برای برخی سرمایه گذاران ایرانی فعال در تاجیکستان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاجیکستان را با خطر مواجه می سازد و شبهه عدم امنیت سرمایه گذاری خارجی ها را به ذهن متبادر می سازد. بنابراین ضروری است که هر چه سریعتر در جهت حل آنها اقدام لازم بعمل آید و مکانیزمی پیش بینی شود که در صورت بروز مشکلات، مراجع ذیصلاح توان رسیدگی به مسائل را داشته باشند و در صورت ارجاع پرونده به مراجع قضایی در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود و حکم صادره نیز ضمانت اجرایی داشته باشد.

· برخورد قضایی نامناسب با شکایات مطروحه از سوی برخی افراد علیه بانک تجارت و موارد دیگر مانع از ایجاد فضای دلگرم کننده می شود که لازم است در جهت رفع آنها اقدام عاجل صورت پذیرد.

· فقدان اطلاعات کافی در مورد وضعیت اقتصادی، پروژه ها و برنامه های این کشور از جمله مواردی است که سرمایه گذاران، تجار و جویندگان کار باید با حضور مستمر و فعال خود این نقیصه را مرتفع سازند.

· در بعضی از مناقصات ارائه شده، وجود عوامل غیر آشکار و زد و بند پنهانی از پیش تعیین شده، مشهود است و در مواردی نیز که خارج از این شمول است، مراکز اقتصادی داخلی، همیاری لازم را بعمل نمی آورند ویا از انجام اقدام بموقع خودداری می شود.

· از مشکلات اساسی در تحقق و تسریع بخشیدن به روند فعالیت های تجار و سرمایه گذاران ایرانی وغیر ایرانی، عدم همکاری شعبه بانک تجارت دردوشنبه در اعطای وام واعتبار می باشد که شایسته است این موضوع از مجرای مقامات عالیرتبه کشور پیگیری و حل گردد.

· کمبود نیروی متخصص در تاجیکستان و تاکید طرف تاجیک بر انتقال تکنولوژی .

· پایین بودن کیفیت جاده ها

· کمبود انرژی که باعث قطع برق و گاز کارخانجات و مراکز اقتصادی می گردد.

· محصور بودن تاجیکستان و سختگیری کشورهای همجوار مانع از دسترسی آسان فعالان اقتصادی در این کشور میشود.

· مشکلات اقتصادی،  عدم دسترسی آنها به رسانه های محلی که ناشی از علل ذیل می باشد:

1- اکثریت جمعیت تاجیکستان روستایی نشین هستند وحتی کسانی که در شهرها زندگی میکنند، به آداب و رسوم سنتی پایبند می باشند.

2- فشار اقتصادی و بالا بودن میزان سطح فقر و اختلاف فاحش بین قشر مرفه و فقیر که روبه ازدیاد نیز می باشد.

 مشکلات و موانع ناشی از طرف ایرانی جهت گسترش روابط

· علیرغم سیاست گسترش توسعه صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور و شعارهای حمایتی ارائه شده در این بخش، متاسفانه در نظام تصمیم گیری کشور، صادرات به عنوان یک مفهوم ارزشی و ملی شناخته نشده است و بخش تولید و صادرات هنوز جایگاهی ندارد.

· عدم وجود نمایندگی بیمه مورد اعتماد ایرانی و حتی تاجیکی که امنیت حمل و نقل و مراکز تولیدی و اقتصادی را تضمین نماید.

· شعبه بانک تجارت در دوشنبه از محدوده عملکرد صرافی مآبانه پا فراتر گذاشته و نسبت به ارائه تسهیلات اقدام نماید. البته طرف تاجیک نیز به این روش اعتراض دارد و اگر ملاحظه روابط نبود مجوز فعالیت بانک را تا کنون باطل کرده بودند. (تاکنون چندین مرتبه بصورت شفاهی و یک بار بصورت کتبی عدم رضایت طرف تاجیکی از عملکرد بانک تجارت وصول شده است).

· یافتن مکانیزم مناسب جهت عملیاتی کردن بهره برداری از اعتبارات اعطایی از سوی صندوق ضمانت صادرات به صادر کنندگان کالاهای ایرانی.

· اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با ساختار سنت گرای خود، فاقد ایفای نقش مؤثر است که باید در جهت رفع این نقیصه تلاش نمود.

· عدم جدیت در کارها و کند عمل کردن که در بسیاری موارد به فرصت سوزی و از دست رفتن موقعیت های مناسب شده است.

· عدم توجه به لزوم ایجاد عزم ملی برای صادرات، گسترش فرهنگ و تقویت بینش صادراتی جامعه و بنگاههای اقتصادی کشورمان.

· صادرات باید دارای برنامه و هویت باشد و همراه با سرمایه گذاری در امر تبلیغات در بازارهای مختلف صورت پذیرد. .

· عدم هماهنگی ارگانهای ذیربط داخلی در خصوص مبادله کالا و وجود برخی قوانین دست و پاگیر، کار را برای صادر کننده دشوار می سازد.

· رقابت ناسالم بین شرکتهای تجاری و صادراتی ایران برای فروش کالاهای صادراتی خود.

· نفوذ و رقابت شرکتهای خارجی و فراملیتی و سعی وافر آن شرکتها در قطع رابطه مستقیم بازرگانی کشورهای دیگر با ایران.

· عدم توانایی و افدامات ناشایست بعضی از شرکتهای ایرانی در تکمیل به موقع پروژه ها و همچنین عدم اجرای تعهدات .

· پایین بودن کیفیت بسیاری ازکالاهای صادر شده به تاجیکستان و عدم رعایت استاندارد کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان در حالیکه که مردم این منطفه با استاندارد و کیفیت کالاهای مصرفی در کشور خود بیگانه نبوده و حاضر هستند قیمت و بهای آن را نیز بپردازند. از سوی دیگر گمرک و اداره استاندارد تاجیکستان کم کم به فنون تخصصی در حوزه کاری خود آشنا شده وبا استفاده از تکنیک و ابزار جدید به توان لازم جهت شناخت کیفیت و ویژگی کالاها دسترسی پیدا کرده اند و به همین علت در سال 2005 بیش از سی تن کالای ایرانی (شیر خشک و چای) به علت کیفیت نامرغوب ترخیص نشد و به مبدا عودت گردید.

· تمایل و نیت تجار و شرکتهای صادراتی ایرانی برای رسیدن به سود و منافع زودگذر و سریع بدون توجه به منافع ملی و دراز مدت کشور و خودشان.

· عدم بازاریابی و شناخت بازار هدف از سوی تجار و بازرگانان ایرانی برای کالاهای صادراتی خود.

· عدم وجود تشکل های قوی تجاری و اقتصادی برای حمایت از تجار و بازرگانان ایرانی در خارج از کشور و تحت پوشش قرار دادن فعالیتهای آنها.

· یکی از معضلات رایج در جمهوری اسلامی ایران بی توجهی به کشورهای جهان سوم می باشد واین در حالی است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز جایگاه ایران برای صدور محصولات و خدمات فنی – مهندسی چندان مناسب نیست.

· فقدان شناخت و آشنایی با سیستم اداری، قوانین و مقررات تاجیکستان برای تجار ایرانی، در حالی که سایت سفارت راه اندازی شده و در بر دارنده اطلاعات پایه است و حاوی ترجمه قوانین و مقررات نحوه ورود به بازار و صحنه اقتصادی این کشور می باشد.

· کمبود واگن و برخی بهانه ها از سوی مراکز گمرکی بعضا به تاخیر در ارسال کالاها به تاجیکستان می شود که این موضوع به از دست رفتن فرصتها و ضرر بازرگانان می شود.

 

راه کارهای پیشنهادی:

1. با افزایش سطح همکاریهای سیاسی می توان ضمن حل مشکلات اقتصادی زمینه های همکاریهای دو جانبه و چند جانبه (ایران ـ تاجیکستان و دیگر کشورها) را فراهم نمود.

2. لزوم تدوین یک استراتژی مدون و درازمدت فعالیت اقتصادی و تجاری با تاجیکستان که با تغییر مدیران و سفرا خللی در اجرای آن بوجود نیاید.

3. تاسیس مرکز تجاری در تاجیکستان جهت عرضه کالاها، مصنوعات و معرفی توانمندیهای ایران و شرکت های ایرانی در این کشور. (این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار دارد که امید به حل آن قریب گشته است).

4. لزوم تائید و کنترل کیفیت کالاها و صنایع صادراتی توسط موسسه استاندارد و یا مراجع ذیصلاح.

5. تشکیل کمیته های کاری مشترک اقتصادی در چارچوب موجود شورای مشترک بازرگانان با کشور تاجیکستان، نیل به اهداف اقتصادی را تسهیل خواهد نمود. (لازم به ذکر است که شورای مشترک بازرگانان دو کشور در تیرماه 1384 و همزمان با ششمین اجلاس کمیسیون مشترک راه اندازی شد ولی این شورا به علت عدم حضور هیات مدیره در تاجیکستان کارآیی مناسب نداشته و تا همین اواخر فعالیت آن در حد صفر بود ولی اخیرا تحرکاتی از خود نشان داده است).

6. لزوم استفاده بهینه از دستگاههای ارتباط جمعی نظیر صدا و سیما و مطبوعات برای معرفی پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه بازار بزرگ و غنی جهت تشویق و ترغیب بخش خصوصی ایران برای کار با این کشور از یک طرف و معرفی و شناساندن فرهنگ صادرات کالا به آن.

7. پیگیری و امضای هر چه سریعتر موافقتنامه تعرفه های ترجیحی بین دو کشور.

8. تشکیل و تقویت بانک اطلاعاتی(از طریق سایت سفارت که اخیرا راه اندازی شده است) جهت ارائه اطلاعات به علاقمندان فعالیت اقتصادی در این کشور مفید بوده و تاکید می گردد.

9. حضور موثر فیزیکی و دائمی علاقمندان به فعالیتهای اقتصادی در کشور تاجیکستان جهت معرفی، بازاریابی، فروش و صدور کالاهای ایران و تشویق این روند از جمله ابزار موثر در نهادینه نمودن روابط اقتصادی با آن قلمداد می گردد.

10. ضرورت ایجاد رابطه با سازمانها و اتحادیه های موثر در تاجیکستان و منطقه، یا به صورت مستقیم و یا از طریق تشکل ها و سازمانهای تجاری منطقه ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی(اکو) که امر تجارت را با برداشتن موانعی نظیر تعرفه های تجاری بین اعضاء هموار نموده و زمینه تبادل و عرضه کالاها را با قیمتی مناسب و بعضاً بسیار پائین تر از قیمت کالاهای مشابه به بازار عرضه نماید.

11. لزوم پایبندی در انجام تعهدات شرکت ها و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی ایرانی و جلب اعتماد طرف مقابل بویژه با توجه به دیدگاه مثبت مردم و دولت تاجیکستان نسبت به ایران.

12. حضور فعال شرکتهای ایرانی در تاجیکستان و اقدام به ثبت آنها در این کشور و همچنین دایر کردن دفاتر با نمایندگانی فعال.

13. شرکت در مناقصه ها و برقراری ارتباط قوی با برگزار کنندگان مناقصه ها و افراد موثر در این خصوص.

14. حضور فعال در نشست های اقتصادی داخلی و بین المللی که در تاجیکستان برگزار می شود.

15. ضرورت افتتاح شعبه ای از بیمه های معتبر ایرانی در تاجیکستان و ارائه خدمات بیمه ای به متقاضیان.

16. فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در تاجیکستان باید با شناخت دقیق شرایط و از موارد خرد و جزئی شروع و پس از حصول اطمینان از ویژگیهای حاکم بر جامعه آنرا توسعه داد.

17. کمتر به امور زود بازده اندیشیده شود و با آینده نگری بیشتر به پروژه های طولانی مدت توجه شود.

18. ملاحظه رقبای جدی ایران در کشورهای آسیای میانه جدی تلقی شود.

کمکهای توسعه ای: تاجیکستان از جمله کشورهایی است که از زیربنای اقتصادی مناسبی برخوردار نمی باشد و کلیه پروژه های زیربنایی باید با تامین اعتبار دیگران و سرمایه گذاری عمدتا خارجی صورت گیرد طبیعی است که تامین کنندگان منابع مالی در اجرای طرح های زیربنایی و بکارگیری متخصصان فنی – مهندسی خود نقش ایفا می کنند. با توجه به وضعیت اقصادی تاجیکستان لازم است همزمان با تخصیص اعتبار راه های مطمئن جهت بازگشت سرمایه را پیش بینی کرد. اعطای کمکها و تسهیلات توسعه ای به تاجیکستان در مجموع و به دلایل ذیل مثبت میباشد:

1- بر اساس درخواست و اسرار طرف تاجیکی و در چارچوب توافقات انجام میگیرد.

2- نظر به اینکه در جهت اجرای پروژه های هدفدار، ملی، اجتماعی و اشتغال زایی مصرف میشود، بازتاب مثبت و گسترده داشته است.

3- در سایه آن زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم گردیده است.

4- به معرفی توانمندی ایران و شرکت های ایرانی منجر شده است.

5- تحسین مقامات محلی و دیگر کشورها را در پی داشته است.

6- تحول در دیدگاه مقامات محلی ایجاد کرده وجو بی اعتمادی را زدوده است.

7- گسترش فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور به توسعه مناسبات در دیگر زمینه ها منجر خواهد شد.

راهکارهای پیشنهادی در خصوص حمل و نقل جاده ای (کریدور شمال – جنوب) و راه آهن:

الف: راه آهن: یکی از مشکلات تاجیکستان مخالفت ترکمنستان و ازبکستان با متصل نمودن واگن های تاجیکستان به قطار اکو در ترکمنستان است. مشکل دیگر این کشور مربوط به تفاوت سیستم ریلی کشورهای آسیا مرکزی با ایران و ترکیه است که خاص تاجیکستان نیست و با حل مشکلات فنی و عملیاتی شدن کامل خط مذکور رفع خواهد شد. طرف تاجیکی موضوع پیوستن واگن های خود به قطار مذکور در قلمرو ازبکستان و ترکمنستان را با مقامات آن کشورها مطرح نموده و پیگیری می نماید ولی با عنایت به مشکلات بین دو کشور و دیدگاه رقابتی عمدتا ناسالم فیمابین تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

طرف تاجیکی می بایست این موضوع را از طرق مختلف منجمله گفتگو های دوجانبه و چند جانبه و همچنین از طریق دبیرخانه اکو ‌پیگیری کند.

با توجه به اهمیت این موضوع و محاط بودن تاجیکستان به خشکی، این کشور از اجرایی شدن کامل این قطار منتفع شده و به طور کامل از آن حمایت می کند.

اجرایی شدن این موضوع که یک راه حل منطقی و در بر دارنده منافع کلیه کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان می باشد، به یک اقدام دسته جمعی و در چارچوب اتحادیه های منطقه ای نیاز دارد.

ب: حمل و نقل جاده ای:

هرچند تاجیکستان با توجه به رقابت های ناسالم کشورهای منطقه با آن بویژه ازبکستان و ترکمنستان و همچنین فرسودگی راه های داخلی با مشکلات متعددی روبرو است ولی با عنایت به پروژه های راه سازی داخلی و احداث پل بر روی رودخانه جیحون که راه ارتباطی این کشور را با جهان خارج متنوع می سازد، به آینده خوبی امیدوار است.

عدم وجود وسایل و کامیون، فرسودگی همین کامیون های اندک، کمبود نقدینگی مانع از توسعه و همکاری های مشترک دوجانبه شده و از سوی دیگر فعالیت و تردد یک جانبه کامیون داران ایرانی صحنه فعالیت حمل و نقل را کاملا به نفع طرف ایرانی رقم می زند.

طرف تاجیک اخیرا با مشارکت یک شرکت آلمانی و ترکیه ای و در یک مورد نیز شرکتی بنام سمند (با دو تریلی) در صحنه حمل و نقل فعال شده است.

بعضی از سرمایه گذاران ایرانی (شرکت ایرانی – اماراتی تردینگ سیستر) آمادگی خود را جهت تامین اعتبار برای طرف تاجیک (در قبال ارائه وثیقه معتبر) اعلام داشته اند و مذاکرات جهت عملی شدن این پیشنهاد ادامه دارد.

در حال حاضر و با عنایت به تخفیف ویژه ای که طرف ایرانی و در چارچوب همکاریهای دوجانبه و اکو در اختیار طرف تاجیک می گذارد، روند ترانزیت کالاها از تاجیکستان وبه مقصد این کشور و از مسیر ایران رو به رشد میباشد.

جدول حمل و نقل جاده ای تاجیکستان با ایران و دیگر کشورها طی چند سال اخیر جهت مزید اطلاع به شرح ذیل بوده است:

آمار ورود و خروج وسایل حمل و نقل کشورهای خارجی و تاجیکستان با استفاده از برگه های تردد مجانی در قلمرو یکدیگر تعویض شده بین ایرا ن و دیگر کشورها با تاجکستان و آمار تردد کامیون ها در سال 2006

 

سال

کشور

جمع کل ورود وسایل حمل و نقل

تعداد ورقه های جواز تعویض شده طبق پروتکل های بین دولتی

تعداد مورد استفاده واقع شده ورقه های جواز تعویضی از طرف وسایل حمل و نقل کشورهای خارجی

تعداد وسایل حمل و نقلی که بدون ورقه جواز تعویض شده وارد تاجیکستان گردیده است

تعداد ورقه جواز خارجی تعویضی که از طرف وسایل حمل و نقل تاجیکستان مورد استفاده واقع شده

تعداد تعویض شده جواز با دول خارجی طی سال 2006

تعداد برگه های توافق شده با کشورها

2003

ایران

863

400

219

644

 

 

 

2004

ایران

1023

600

410

613

 

 

 

2005

ایران

1201

900

697

504

3

500

1500

چهار ماه سال 2006

ایران

593

500

242

351

6

 

 

2003

ترکیه

770

300

91

679

 

 

 

2004

ترکیه

913

500

181

732

 

 

 

2005

ترکیه

925

500

399

526

3

500

1000

چهار ماه سال 2006

ترکیه

411

500

4

407

1

 

 

2003

قزاقستان

1831

400

108

1723

95

 

 

2004

قزاقستان

1471

400

58

1413

84

 

 

2005

قزاقستان

1753

400

10

1743

28

200

200

چهار ماه سال 2006

قزاقستان

672

200

 

672

 

 

 

2003

روسیه

1078

50

6

1072

1

 

 

2004

روسیه

371

50

9

362

3

 

 

2005

روسیه

250

50

1

249

4

50

50

چهار ماه سال 2006

روسیه

104

50

 

104

 

 

 

2003

بلاروس

42

100

2

40

2

 

 

2004

بلاروس

30

150

3

27

1

 

 

2005

بلاروس

16

100

 

16

 

100

100

چهار ماه سال 2006

بلاروس

6

100

 

6

 

 

 

 

 

رانندگان ایرانی بمنظور سفر به تاجیکستان بعضا با مشکلاتی مواجه می گردند که در ذیل به آنها اشاره می شود. طبیعی است این موارد باید در چارچوب اجلاس مشترک کنسولی مطرح و پیگیری شود.

ارائه راهکارها جهت صدور روادید طولانی مدت و آسان برای رانندگان ( هردو کشور).

رفع مشکلات رانندگان در مبادی ورودی و خروجی تاجیکستان که عمدتا توسط مامورین مرزی و غیره مورد اخاذی قرار می گیرند.

اضافه شدن سقف توقف رانندگان در تاجیکستان از 8 روز به 15 روز (این پیشنهاد محقق گشت).

راهکارها جهت وصول طلبها و بازگرداندن سرمایه:

نظر به اینکه دولت تاجیکستان توان بازپرداخت وام و بدهی ها را ندارد، در موافقتنامه ها تمهیداتی اتخاذ گردد که مساعدت ها در قالب بهره برداری از پروژه ها مستهلک شود مانند آنچه که در قرارداد احداث سنگتوده2 گنجانده شد و مقرر گردید پس از تکمیل سد و به منظور بازگشت سرمایه، طی 12 سال سد در اختیار مجری قرار گیرد و برق تولیدی آن باید توسط دولت تاجیکستان خریداری شود.

با توجه به پیشنهاد اخیر تاجیکستان مبنی بر بخشودگی وام 25 میلیون دلاری ایران به این کشور و با عنایت به اینکه دولت تاجیکستان خود را جزء کشورهای فقیر میداند که باید بدهی های آن بخشیده شود، حل وفصل آن در چارچوب طرح های خصوصی سازی دولت تاجیکستان قابل اجرا است. (برخی از شرکتها و اموال دولتی به طرف های ایرانی و به منظور استهلاک بدهی ها واگذار شود).

 

نتیجه گیری :

با شناختی که از اوضاع افتصادی تاجیکستان ارائه شد، پی می بریم که با توجه به اشترکات زبانی و فرهنگی بین دو کشور ، جایگاه ج. ا.ایران درمنطقه وجهان،‌ نیاز تاجیکستان به فناوری،‌تخصص و صنعت ایران،‌ جایگاه کالاهای ایرانی در بازار این کشور،‌ و درنهایت دید نسبتا مثبت مقامات تاجیکستان نسبت به ایران،‌ و همچنین با عبور ازموانع که ذکرشان رفت،‌ شناخت واقعی از اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاجیکستان،‌ رعایت استانداردها و اصول روابط تجاری و اقتصادی صحیح و عمل به تعهدات توسط شرکتها و بخش غیر دولتی و حمایت دولت با ارائه تسهیلات و ایجاد فضای سیاسی مناسب ،‌می توان زمینه های بهره گیری از فرصت ها را فراهم آورد.

خلاصه اینکه با عنایت به زمینه هایی که بدان اشاره و راجع به آنها توضیح داده شد و عبور از موانعی که ذکرشان رفت،‌زمینه های گسترش روابط را فراهم آورد .