تجارت ایران

تبادل نظر تجاری ، اقتصادی و معرفی شرکت های برتر و نرخ ارز

نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢٢

بنا به دلایل مختلف از جمله سوابق تاریخی، زبانی و فرهنگی روابط با جمهوری تاجیکستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و تلاش های فراوانی برای ایجاد صلح و ثبات در تاجیکستان نموده و فعالانه در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این کشور شرکت داشته و از کانون های مساعد در سطح بین المللی از لحاظ جذب توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف اقتصادی تلقی می گردد

حتما ادامه مطلب رو بخونید.......








نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۱۸

در جامعه امروز، یافتن مکان مناسب برای سرمایه گذاری امن از مهم ترین دغدغه های افراد می باشد. در این بخش شما می توانید از مهم ترین فرصت های  مناسب سرمایه گذاری مطلع شوید. بدیهی است مطالعه این بخش، در راهنمایی شما برای یافتن ایده های جدید بسیار موثر است.

ادامه مطلب........








نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ۱:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۸

گاهی اوقات مطالبی رو میذارم که بطور عمومی برای همه میتونه مفید باشه

خب میتونید در ادامه مطلب راهکارها رو بخونید








نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٤

مقدمه

حقیقت این است که در زندگی ما، بادها خواهند وزید، باران خواهد بارید و رودخانه ها طغیان خواهند کرد و ما نمی‌توانیم ز آمدنشان جلو گیری کنیم. تنها می توانیم برای آمدنشان مهیا شویم. یکی از دلایل اصلی موفقیت افراد این است که آنچه را که آرزو می کنند، عینا در تصوراتشان ایجاد می‌کنند. آینده ای را که امروز تجسم می کنیم دست نیافتنی نیست، اگر بدانیم که می خواهیم چگونه به آن برسیم. به راستی که در عصر تغییرات باید مسئول سرنوشت خویش باشیم. گاهی تغییرات شبیه به ظرافت ارتعاش هوا بر اثر حرکت بالهای یک پروانه است، اما بر فعالیت یک شرکت، یک کشور و یا حتی سراسر جهان تاثیر شگرفی دارد.
امروزه مدیران اکثر شرکتهای ایرانی به تفکر دررابطه با حل مشکلات موجود مشغولند، درصورتی که دیروز می‌توانستند با صرف اندکی وقت و هزینه و با اندیشه بهتری از بروز مشکلات جلوگیری کنند. اگر خواهان استفاده بیشتر از فرصتها و پذیرش ریسک کمتری باشیم، لازم است که تغییرات را بهتر درک کنیم. کسانی که علت و سمت و سوی تغییرات را می فهمند، برای رسیدن به مقصود، انرژی کمتری مصرف می کنند و بهتر می توانند از این تغییرات در فعالیتهایشان بهره برداری کنند و به جای آن که در مقابل آن واکنش نشان دهند، آن را به خدمت می‌گیرند. مدیران شرکتها بایستی آینده شرکت خود را تجسم کنند. (حداقل اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تجاری خود را تعیین کنند) سپس به چگونگی رسیدن به این آینده بیندیشند. ترسیم خطوط چگونگی رسیدن به آینده تجاری تعیین شده شرکت و مراحل آن موضوع این نوشتار است.

تعریف طرح تجاری
طرح تجاری عبارت است از برنامه ریزی برای کلیه اموری که در یک تجارت ضروری به نظر می رسد اموری مانند: تخصیص منابع، تمرکز بر روی نقاط کلیدی، کسب آمادگی برای برخورد با تهدیدها و بهره برداری از فرصتها.
طرح تجاری درواقع، راهنمای مسیر، برای عملکرد تجاری و اندازه گیری میزان پیشرفت در طول مسیر رسیدن به اهداف است. علاوه بر این می توان از طرح تجاری به عنوان یک ابزار ارتباطی برای انتقال اطلاعات به طیف وسیعی از افراد مانند سرمایه گذاران، شرکای تجاری آینده، کارکنان و مدیران، نیز استفاده کرد.
بسیاری از مردم فکر می کنند که طرح تجاری فقط برای شروع یک کسب و کار جدید کاربرد دارد. اگرچه تهیه طرح در ابتدای کسب و کار بسیار ضروری و حیاتی است، اما طرح تجاری کاربردهای دیگری نیز دارد که عمده‌ترین آنها به شرح زیر است:
- کسب موافقت برای فعالیتهای برنامه ریزی شده (در 12، 24 و... ماه آتی) از مراجع ذی‌صلاح (مانند هیئت مدیره)
- فراهم کردن سرمایه از بانکها و سایر سرمایه گذاران
- کمک به فروش یا ارزش گذاری کار
- اخذ تایید ناظران یا مسئولان اعطای کمکهای دولتی و...

محتوای یک طرح تجاری
هدف تهیه طرح تجاری و مخاطبان آن، بیشترین تاثیر را بر روی محتوای طرح خواهند داشت. به عنوان مثال اگر مخاطبان طرح، سرمایه گذاران هستند، اطلاعات مالی و تشکیل تیم مدیریت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می شود و اگر روی صحبت با مدیر بازاریابی یک شرکت تجاری بالقوه است، باید وقت بیشتری به توضیح همیاری در بازار اختصاص یابد. اما اگر طرح برای مقاصد داخلی (داخل شرکت) تهیه می شود و مخاطب آن کارکنان شرکت هستند، باید آنان را از خواسته های کاری مطلع سازد و در آنها اشتیاق کافی برای برآوردنشان به وجود آورد.

رئوس کلی یک طرح تجاری
اغلب انتظار می رود یک طرح تجاری، حاوی اطلاعاتی درخصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیلهای مالی باشد. آنچه مهم است، ارائه شفاف و صادقانه اطلاعات فوق است. ترتیب و شکل ارائه آن هم از اهمیت کمتری برخوردار است. یک طرح تجاری عموما موارد زیر را دربردارد:
1 – خلاصه اجرایی (شامل ماموریت، اهداف و موفقیتهای کلیدی شرکت): این بخش در جلب توجه خواننده بسیار حائزاهمیت است. پس باید در تهیه آن دقت لازم به کار گرفته شود تا بسیار جذاب باشد. خلاصه اجرایی معمولا 1 و حداکثر 2 صفحه است. هرچند که این بخش، اولین بخش یک طرح تجاری است، اما توصیه می شود این بخش پس از تدوین تمام جزئیات تهیه شود. به این منظور ابتدا نکات اصلی طرح را برگزینید، هماهنگی نسبی بین آنها برقرار سازید سپس آنها را خلاصه کنید.
2 – تشریح شرکت (شامل: تعریف شخصیت حقوقی شرکت، تاریخچه – برای شرکتهایی که فعالند – و یا طرح‌ریزی اولیه – برای شرکتهای تازه تأسیس – توانمندیها و داراییهای شرکت): این بخش از طرح درواقع مانند تدارک صحنه و صحنه‌آرایی در تئاتر است و در شکل گیری ذهن خواننده طرح و درک بهتر موضوع، بسیار موثر است.
3 – محصول یا خدمات (شامل: تشریح محصول یا خدمات، مزیتهای رقابتی، تکنولوژی ساخت، منابع، محصول یا خدمات آینده): گاه مخاطبان درباره حرفه و تجارت شما هیچ اطلاعاتی ندارند و یا بدتر، ممکن است تصور کنند که دارند، اما کاملا در اشتباه باشند. پس باید خواننده را آگاه کنید و اطلاعات مهم را بسرعت دراختیار او بگذارید. به خاطر داشته باشید اگر محصول یا خدمات شما منحصر به فرد است، این مطلب را بیان کنید. با ذکر جزئیات توضیح دهید که چرا نسبت به رقبا برتری دارید. برتری امتیازی است که باید آن را فریاد بزنید، پس این کار را بکنید.
4 – تجزیه و تحلیل بازار (شامل تشریح بازار هدف، نیازها، گرایشها و رشد بازار، کانالهای توزیع، الگوهای رقابت و خرید، رقبای اصلی و شرکای صنعت): در طرح تجاری باید محیطی که شرکت در آن به فعالیت مشغول است، تشریح شود و در این تشریح باید مشتری، نیازها، محل و راههای رسیدن به مشتری بدرستی تعریف شود. علاوه بر این موارد، گاهی ممکن است مقررات و نظارتهای کیفی خارجی خاصی درمورد محصول یا خدمات اعمال شود، در این صورت این موارد در این بخش توضیح داده خواهدشد.
5 – استراتژی و جزئیات اجرایی آن: در این بخش به تشریح موارد زیر پرداخته می شود:
- هرم استراتژی (بیان استراتژی، تاکتیک ها و برنامه ها)
- ارزشهای سازمانی
- توانایی رقابت و کسب برتری
- استراتژی بازاریابی (استراتژی‌های قیمت گذاری و پیشبرد فروش، کانالهای توزیع و برنامه های بازاریابی)
- استراتژی فروش (پیش بینی فروش، جدولهای زمانی فروش)
- شرکای مهم
- زمانهای بررسی و بازنگری
6 – تیم مدیریت: ساختار سازمانی، تیم مدیریت و سوابق اعضای کلیدی آن و استراتژی نیروی انسانی در این بخش تشریح می شود. تحقیقات نشان می دهد که مهمترین عامل ازنظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر پیشنهاد، گروه مدیران است. در طرحهای جلب حمایت مالی، بهتر است در ضمیمه ای، سابقه شغلی جامع‌تر هریک از مدیران اصلی ارائه شود. این بخش می تواند شامل: جزئیات تحصیلات و اطلاعات مربوط به مسئولیتها و دستاوردهای افراد در سمتهای پیشین باشد.
7 – طرح ریزی مالی: فرضهای مهم (مانند نرخ بهره، وضعیت مالیات و...) شاخصهای مالی کلیدی (نرخ بازگشت سرمایه و...) تجزیه و تحلیل نقطه سربر، پیش بینی شود و زیان، پیش بینی جریان نقدینگی، نسبتهای تجاری و طرح‌ریزی بلندمدت، در این بخش از طرحهای تجاری ارائه می شود.
ترتیب صحیح یا غلطی برای ارائه این گزارشها وجود ندارد، اما بهتر است ابتدا عملکرد تجاری مشخص شود. سپس ترازنامه و در آخر گردش وجوه نقدی ارائه شود. پیش بینی ها نیز باید مانند حسابهای گذشته تنظیم شود تا هر نوع پیشرفتی قابل رؤیت باشد. بهتر است در متن اصلی زیاد به جزئیات حسابها پرداخته نشود و این جزئیات در ضمیمه بیان شود.
8 – پیشنهاد (درخواست): افراد اغلب، انرژی بسیاری را صرف نوشتن طرح تجاری می‌کنند. اما پیشنهاد (درخواست) خود را عنوان نمی کنند. در طرح باید با وضوح کامل، بیان شود که از مخاطبان چه می خواهید. پیشنهاد را به گونه ای مطرح نکنید که گویی مخاطب باید جواب بدهد و جای بحث هم ندارد. در این صورت پاسخ بله یا خیر خواهدبود، درحالی که شاید زمینه مذاکره وجود داشته باشد. پیشنهاد (درخواست) خود را در خلاصه ابتدای طرح نیز بیان کنید. اطمینان حاصل کنید که خواننده قطعا از خواسته شما درهمان صفحه اول مطلع می شود.

نکاتی برای موفقیت طرح تجاری
برای اینکه طرح، موثر واقع شود باید توجه کنید که می خواهید چه پاسخی را از چه کسی دریافت کنید، آنگاه برای حصول آن تلاش کنید. برای مثال اگر واقعا سعی دارید که طرح خود را به فروش برسانید، آن را به سند جلب حمایت مالی تبدیل نکنید. به مخاطبان خود بیندیشید: آنان چه کسانی هستند؟ در طرح تجاری دنبال چه چیزی هستند؟ چه زبانی برایشان مفهوم است؟ اگر مخاطبان شما سرمایه گذارانند، باید اطلاعات مالی بیشتری ارائه دهید. اگر با کارمندان خود سخن می گویید، باید آنان را از خواسته های کاری خود مطلع سازید و در آنان اشتیاق کافی برای برآوردن اهداف به وجود آورید. اطلاعاتی در اختیار مخاطب خود بگذارید که به آنها نیاز دارد و اگر دقیقا نمی دانید که طرح شما را چه کسانی می خوانند، سعی کنید پاسخگوی تمام مخاطبان باشید.
از بکاربردن اصطلاحات تخصصی، علائم اختصاری و... تاحد ممکن خودداری کنید. معمولا دریافت کننده اول طرح، مدیران مالی هستند که احتمال دارد با اصطلاحات فنی آشنایی زیادی نداشته باشند و اصطلاحات برای آنان گیج‌کننده و ناخوشایند باشد. از زبان ساده استفاده کنید و مفاهیمی را که ممکن است برای افراد غیرحرفه ای نامفهوم باشد، به خصوص هنگامی که با اداره های دولتی و یا ناظران سروکار دارید.
به طرح خود به دیده داستان ماجراجویانه ای بنگرید نه نقد ادبی. تاحد امکان برای اینکه بگویید چه خواهید کرد و چه موقع وارد عمل خواهید شد، به جای توصیف کردن، کلمات جنبشی بکار ببرید. توصیف، برخی موارد لازم است، اما فراموش نکنید که رعایت اختصار و بکاربردن کلماتی که عمل و فعالیت را القا می کنند، تاثیرگذاری طرح را بیشتر می کند.
نکته آخر اینکه این نوشتار، یک دستورالعمل نیست. سازمانها، با یکدیگر فرق دارند. درنتیجه طرحهای تجاری نیز متفاوت خواهندبود. با این وجود، برخی مسائل اولیه ضروری، (موارد هشت‌گانه) برای نوشتن یک طرح تجاری خوب، لازم است.

منابع
1 – علی خوش دهان، «طرح تجاری»، انتشارات کیفیت بهره وری آسیا، چاپ دوم، 1384، تهران
2 – گروه مترجمان، «نوشتن طرح تجاری در 30 دقیقه»، برایان فینچ، انتشارات نگاه فردا، چاپ سوم، 1380، تهران
3 – TIM BERRY, "DESIGN YOUR PLAN TO FIT YOUR BUSINESS", BLPLANS.COM, JUNE 2004.
4 – TIM BERRY, "A STANDARD BUSINESS PLAN OUTLINE", BLPLANS.COM, 2004.








نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ٩:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٤

اگر قصد دارید فعالیت جدیدی را در دنیای تجارت آغاز کنید، من از این تصمیم حمایت می کنم. اما آیا برنامه ای مشخص برای این کار در نظر گرفته اید؟ منظورم یک برنامه با حرف ب بزرگ و برجسته است. در غیر این صورت اقدام شما چیزی جز خیال پردازی بیهوده نخواهد بود.


باور کنید مساله را بیش از حد بزرگ نمی کنم. برنامه و طرح تجاری شما بانک ها و سازمان های گوناگون را وادار می کند به شما وام پرداخت کنند. درواقع با تنظیم راه کارهای مناسب موفقیت شرکت خود را تضمین می کنید و مطابق برنامه ای مشخص گام برمی دارید.

اگر با هزینه ای اندک شرکت خود را راه انداخته اید، به بسیاری ازاین رهنمودها نیازی ندارید.
اما در هر صورت باید برنامه ای طراحی کنید که خطوط کلی اهداف، هزینه های احتمالی، روش های بازاریابی و راه های گریز از مشکلات فرضی را در بر داشته باشد. این برنامه نقشه‌ عبور موفق یا انحراف از جاده در فعالیت شغلی است.

در ادامه 9 روش سودمند برای تضمین موفقیت در این راه به شما پیش نهاد می کنم:

1. تهیه خلاصه ای دقیق از اهداف مورد نظر شغلی. این خلاصه روند فعالیت شغلی شما را به اطلاع موسسات مالی و اعتباری می رساند و در واقع مهم ترین معرف شما به این مراکز است. اگر نتوانید اهمیت شغل خود را به مامور مربوطه بقبولانید کاری از پیش نمی برید. این برنامه هم چنین ابزار ارتباطی کارکنان و مشتریان احتمالی شما به عنوان پشتیبان فعالیت های شما است.

2. تاریخچه ی مختصر شرکت. تاریخچه فعالیت و نحوه پیدایش شرکت را به وضوح توضیح دهید.

3. اهداف شرکت.در چند پاراگراف کوچک اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را بیان کنید: فکر می کنید درچه مدت به رشد نهایی مورد نظر خود برسید؟ مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند؟

4. بیوگرافی تیم مدیریت. در این مرحله باید نام و سوابق گروه مدیریت و مسئولیت های این افراد را در دسترس و اطلاع عموم قرار دهید.

5. خدمات یا تولیدات احتمالی مورد نظر شرکت. در این بخش باید به بررسی تفاوت های تولیدات شما با محصولات موجود در بازار بپردازید.

6. پاسخ بازار با تولیدات یا خدمات شرکت. به خاطر داشته باشید که شما باید موسسات مالی، کارکنان و دیگران را قانع کنید که بازار تولیدات شما رشدی فراوان خواهد داشت. برای این کار باید تحقیق کنید. اگر شرکت کوچکی را اداره می کنید باید میزان استقبال مشتریان را در شعاع بی نهایت برآورد کنید. اگر شرکت شما خدمات روی خط ارایه می کند یا شیوه تجارت کهن را با این روش درآمیخته است، باید با تبلیغ مناسب، میزان تقاضا را افزایش دهید. یک گزارش تحقیقاتی از موسسه تحقیق فورستر هزاران دلار هزینه در بر دارد. با این حال شما می توانید اطلاعات ابتدایی و پایه ای را از موتورهای جستجو و دایرکتوری ها به دست آورید.

7. برنامه ای مشخص برای بازاریابی. آیا شما چگونه حضور خود را در عرصه تجارت به اطلاع جهان تجارت می رسانید؟ آیا فقط به روش بازاریابی دهان به دهان اکتفا می کنید؟(من این روش را توصیه نمی کنم مگر آن‌که به اندازه کافی مشهور باشید) آیا در روزنامه، تلویزیون یا صفحات وب تبلیغ می کنید؟( یا در هر سه رسانه). آیا از ابزارهای بازاریابی الکترونیکی برای عضویت شرکت خود در موتورهای جستجو استفاده می کنید؟ هم چنین شما باید از همین ابتدا مشخص کنید که چه میزان بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده است؟

8. پیش بینی 3 یا 5 ساله وضعیت مالی شرکت. این بخش در واقع برآورد مالی چند ساله و روش تحقق این پیش بینی ها است. هم چنین باید میزان وام مورد نیاز شرکت را در این قسمت ذکر کنید. صحت این برآورد موفقیت یا شکست مالی شرکت را تعیین می کند. اگر در انتخاب الگوی مناسب مالی شرکت دچار تردید هستید می توانید از کارشناسان امور مالی کمک بگیرید. این کار ارزش هزینه کردن را دارد.

9. تنظیم برنامه ای برای گریز از خطرات احتمالی. تمام شرکت های بزرگ و موفق روش هایی برای اجتناب از وضعیت خطر و نجات از آن در نظر می گیرند. در این بخش باید رشد درآمد، بازدهی، موفقیت و عدم موفقیت در بازار را در نظر بگیرید.

منبع:ایتکار








نویسنده : حسین حدادی ; ساعت ٩:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٤

بانک توسعه آسیا براى کاهش تاثیرات منفى بحران مالى ۴۰ میلیون دلار کمک بلاعوض به تاجیکستان تخصیص داد. سند تخصیص این کمک بلاعوض را «ماکوتو اوجیرو» نماینده بانک توسعه آسیا در دوشنبه و « صفرعلى نجم الدین اف» وزیر دارایى تاجیکستان امضا کردند. به گزارش ایران شرقى «اوجیرو »پس از امضاى این سند به خبرنگاران گفت: «این کمک با هدف حمایت مالى از اجراى طرح هاى اقتصادى و اجتماعى دولت و کاهش پیامدهاى بحران مالى در میان اقشار کم بضاعت پیش بینى شده است». وى افزود: «اقتصاد تاجیکستان وابسته به انتقال ارز توسط مهاجرین مشغول به کار تاجیک از خارج، درآمد هاى بخش کشاورزى و سرمایه گذارى هاى خارجى است که در پى تشدید بحران مالى جهانى با مشکلات بیشترى مواجه شده است». تخصیص کمک بلاعو ض از سوى بانک توسعه آسیا بخشى از کمک هاى جهانى به تاجیکستان است. صندوق بین المللى پول، بانک جهانى و اتحادیه اروپا نیز پیشتر اعلام کرده اند که براى کاهش مشکلات اقتصادى و کنترل عواقب بحران مالى مبالغى را به عنوان کمک تا پایان سالجارى میلادى در اختیار تاجیکستان قرار مى دهند. براساس آمارهاى غیر رسمى در حال حاضر حدود ۶۵ درصد از جمعیت هفت میلیون و ۲۰۰هزار نفرى تاجیکستان زیر خط فقر زندگى مى کنند و به دنبال بحران مالى جهانى مشکلات اقتصادى و اجتماعى این کشور افزایش یافته است. مجمع جهانى اقتصاد شرایط تجارت در تاجیکستان را بسیار نامساعد اعلام کرد. بر اساس پژوهش مجمع جهانى اقتصاد که برپایه ارزیابى چهار معیار دسترسى آزاد به تجارت، محیط مساعد براى بازرگانى، وضعیت زیربناهاى حمل و نقل و ارتباطات و مدیریت مرزى کشورها تهیه مى شود، در حال حاضر تاجیکستان در میان صد و بیست و یک کشور جایگاه صد و چهاردهم را به خود اختصاص داده است در حالى که در سال گذشته در مقام صد و چهارم بود. در این پژوهش، فضاى تجارت و سرمایه گذارى در تاجیکستان طى سال گذشته نامناسب توصیف شده و نبودرقابت آزاد دراقتصاد این کشورمانع ازرشد بخش خصوصى در این اعلام شده است. در چنین شرایطى بانک توسعه آسیا ۴۰ میلیون دلار براى کاهش پیامدهاى بحران مالى جهانى به تاجیکستان کمک مالى بلاعوض تخصیص داده است.هدف از تخصیص این کمک حمایت مالى، اجراى طرح هاى اقتصادى و اجتماعى دولت و کاهش پیامدهاى بحران مالى براقشار کم درآمد جامعه اعلام شده است. منابع درآمدى اقتصاد تاجیکستان محصولات کشاورزى، سرمایه گذارى هاى خارجى و ارز انتقالى مهاجرین کارتاجیکستان درخارج ازکشور است که در پى تشدید بحران مالى جهانى با مشکلات زیادى مواجه شده است. اما بدون تردید در میان کشورهاى آسیاى مرکزى بیشترین میزان خسارت بحران مالى جهانى به اقتصاد تاجیکستان وارد آمده است و نمود این خسارات را مى توان در تعطیلى کارخانه هاى صنعتى و واحد هاى تولیدى در روسیه و قزاقستان که بیشترین اتباع تاجیکستان در آنها کار مى کنند وموجب افزایش بازگشت مهاجران کارتاجیک از این کشورها و کاهش حجم انتقال ارز به تاجیکستان گردیده است. پس از درخواست کمک رهبران تاجیک، صندوق بین المللى پول، بانک جهانى و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، آماده هستند کمک هائى را براى کاهش مشکلات اقتصادى و کنترل عواقب بحران مالى در تاجیکستان در اختیار این کشور قرار مى دهند. صندوق بین المللى پول تاجیکستان رادر ردیف کشورهاى نیازمند کمک مالى مقابله با بحران مالى جهانى قرار نداده است. زیرامسئولان اقتصادى تاجیکستان بر این باور بودند، که بحران مالى جهانى هیچ تاثیرى بر اقتصاد این کشور نخواهد گذاشت. اما محاسبات آنان خوشبینانه وبه دوراز واقعیت بوده است. ارزیابى هاى خوش بینانه مسئولان اقتصادى تاجیکستان زیاد طول تکشید و اقتصاد مبتنى بر فروش آلومینیوم و پنبه تاجیکستان دستخوش اولین نوسانهاى خود گردید. قیمت آلومینیوم و پنبه به عنوان محصولاتى که سه چهارم بودجه تاجیکستان را تامین مى کند، بشدت کاهش یافت وپیامد آن برپیکره اقتصاد شکننده این کشور بیش از پیش احساس گردید. افزایش بیکارى از نخستین پیامدهاى نگران کننده بحران مالى در تاجیکستان بود که قانون جدید مهاجرت در روسیه نیز به روند آن سرعت بیشترى بخشیده است. دولت تاجیکستان براى مقابله با پیامدهاى بحران مالى جهانى براقتصاد این کشور برنامه هاى ویژه اى رادربخش هاى مختلف اقتصادى اجراء کرده است، اما باتوجه به اقتصاد ضعیف تاجیکستان است و عدم کارایى لازم فعالیت هاى صنعتى، امید به احیاى اقتصاد تاجیکستان درآینده اى نزدیک، انتظارى بیهوده است. وضعیت بحرانى اقتصاد تاجیکستان، بر روند اجراى طرح هاى مهم اقتصادى، از جمله طرح هاى تامین انرژى تاثیر منفى گذاشته و احداث نیروگاه ها که در شرایط کنونى نیاز اولیه تاجیکستان محسوب مى شوندرا با مشکل جدى مواجه کرده است. درشرایط کنونى امید قشر نیازمند تاجیکستان براى کاهش آسیب هاى بحران اقتصادى به کمک هاى بشردوستانه جهانى محدود شده است. تاجیکستان به رغم گذشت نزدیک به ۱۸ سال از استقلال، همچنان چشم براه دریافت کمکهاى مالى نهادهاى بین المللى است وچشم انداز روشنى از بهبود اوضاع اقتصادى تاجیکستان در کوتاه مدت قابل تصور نخواهد بود.
منبع: ابرار